Söyleşi: Oracle Büyük Veri Stratejisti Paul Sonderegger Sorularımıza Cevap Veriyor

Veri Savaşları’nı ‘Büyük Veri’yi kullanan avantajlı konuma geçer’ şeklinde tanımlayabilir miyiz?

Bu konu doğrudan rekabet gücünüzle ve benzersiz bir değeri benzersiz bir yolla yaratabilme stratejinizle ilgili. Harvard İşletme Okulu’nda ‘Harvard Business School’ böyle tanımlanıyor.

Bir işletmenin eline ulaşan ve erişim imkanı olduğu tüm verileri kaydetmesi gerekiyor. Aksi takdirde bu verilerin hiç bir anlamlılığı bulunmuyor. Bir sonraki adım ise daha fazla veri üretme çabası. Elde edilen verilerden oluşturulan algoritmalar performansı olumlu şekilde etkiliyor. Kişiler arasında mobil ödeme yöntemleri ile çalışan sistemlerdeki dolandırıcılık olaylarını izleyen müşterilerimiz var. Kişiler, cep telefonu kanalı ile herhangi bir ödeme yaptığında bunun doğru mu, sahte bir ödeme mi olduğunu algılayabilen gerçek zamanlı algoritma yazılımlarına sahipler. İşte, başka soruşturma yöntemleri ile asla saptayamayacakları bu sahteciliği, bu yöntemle anında ele geçirip sahtecilik konusundaki veriye sahip olabiliyorlar. Ayrıca, müşteri şikayetleri sonucunda, aslında yasal olup da onların sahte diye değerlendirdikleri verileri de doğrulama olanağına sahipler. İşte bu veri, sisteme geri dönüp, algoritmanın gelecekte aynı yanlışı yapmaması için kendini düzeltmesini sağlamakta. Ve bu şekilde elde edilmiş ve kendi kendini düzeltmiş olan veri ve algoritma sadece o şirkete ait. İşte bu benzersiz birikim, artık elde edilmesi çok zor ticarî bir avantaja dönüşmüş durumda.

Peki İnsan faktörü bu konuda tam olarak hangi pozisyonda?

İnsan tam olarak konunun odağında yer alıyor. Çünkü tüm bu çabanın amacı insanlara anlamlı faydalı veriler sunabilmek. Gary Kasparov’un satranç müsabakasında bilgisayara kaybettikten sonraki sürecini hatırlayın. Bilgisayarlar insan gerekliliğini ortadan kaldıracak iddiaları varken o tarihten bu güne yapılan tüm çalışmaların sonucu makinelerin birbiri ile uyumlarının insanlarla olan uyumlarından daha zayıf olduğunu gösterdi.

Kişisel veri gizliliği ve mahremiyeti hakkındaki düşünceleriniz nelerdir?

Oracle müşterilerinin tüm verilerini ve bilgilerini güvenli bir ortamda saklamakta müşterilerine de kendi müşteri verilerini aynı şekilde saklamak için imkan tanımaktadır. Şu anda ilerlediğimiz hedef, tüm verinin sürekli olarak şifreli bir biçimde tutulması. Yani, disk üzerinde ve şifrelenmiş olarak. Şayet biri sizin bilgisayar merkezinize girer ve diskleriniz söküp alırsa, bu diskler onun hiç bir işine yaramaz çünkü bütün veriler şifreli. Buradaki önemli husus, o veriyi, işlemci onunla bir şey yapmaya kalkana kadar şifreli tutmak. Bu da büyük ölçüde bir işleme gücü demek.

Müşterilerinize tavsiyeleriniz nelerdir?

Oracle olarak müşterilerimizin sürekli olarak kendilerini geliştirebileceği, üzerine bir şeyler ekleyebileceği bir platform oluşturma gayretindeyiz. Bu, ‘Big Data Management Platform’ dediğimiz büyük veri yönetim platformu. Veriyi sermaye olarak görüyoruz ve bunu tavsiye ediyoruz da diyebiliriz.

Son olarak toparlamak istersek?

Tüm işlemlerin temelinde işletmelerin veriyi sermaye olarak görmesi ve bu bilinç ve düşünce ile hareket etmesi gerekliliği prensibi yatıyor. Veri sadece kaydedilen bir bilgi değil, yeni ürünler için fikir,hammadde ve hatta rekabet stratejisidir.

Bu veriler nasıl paraya çevrilebilir?

Aslında çok basit. Elde edilen anlamlı ve faydalı verileri bu verileri baz alarak çalışan firmalara anlamlandırarak ve raporlayarak pazarlayabilir, verilerinizi nakite dönüştürebilirsiniz.

 

Pages: 1 2

Leave a Reply

Your email address will not be published.